Kanazawa Kenroku-en Garden

In Japan zijn veel mooie tuinen en parken. Op het moment dat duidelijk werd dat we langer in Japan zouden blijven, was het tijd om weer een soort verlanglijstje te maken. Een jaar geleden had ik het boekje Japanse Gardens van Tanaka Shozo aangeschaft, en daar staan een aantal tuinen (parken) in die ik graag zou willen bezoeken. Eentje ligt in Kanazawa en wordt een van de drie mooiste Samurai tuinen in Japan genoemd. Voor de eerste trip in 2020 wilden we ook niet super lang reizen, en Kanazawa voldeed aan die wens. In het boek staat Kenroku-en Garden, en het leek mij fantastisch om deze plek te bekijken met sneeuw. Tja, een sneeuwgarantie is er niet, maar door in de winter te gaan, hadden we de beste kans. Februari is niet meer hartje winter, maar we hadden geluk, ik geloof dat Joop er iets anders over dacht! Vanuit Tokio is Kanazawa prima te bereiken met de trein. Heel bewust hebben we gekozen voor een hotel in de buurt van het station, dan konden we de bagage snel afgeven en op pad gaan. Alle dagen met de benenwagen.

De dag dat het park op ons programma stond, had het gesneeuwd. Dat kon niet beter. Te voet zijn we richting het park gelopen, vanuit het station is dat ongeveer een half uur lopen. Onderweg sneeuwde het ook nog. Aangekomen bij de tuin, scheen de zon. Zonder vooropgezet plan, zijn we rustig door de tuin gaan wandelen. Het was de tijd dat het corona-virus al in China aanwezig was en veel toeristen nog welkom waren in Japan, dus wij kozen de rustige paden, en hebben zo toch het meeste gezien. Want ja, er waren nog steeds behoorlijk wat Chinezen in Japan waarvan niet altijd duidelijk is of ze er wonen of toerist zijn, bewust toch al wat afstand houden. De aanblik van de grote vijver, maakte veel indruk. Deze vijver heeft ook een naam, namelijk Kasumi-ga-ike. In deze Samurai tuin staat altijd iets in bloei. Daar het niet zo druk was in februari, konden we redelijk rustig lopen en genieten, alleen de plekken die expliciet benoemd staan in diverse reisgidsen, waren wat drukker.

Kanazawa biedt meer mooie stukjes. Omdat we ook dingen meer laten gebeuren, zijn we in de trein gaan kijken waar we de dag van aankomst naar toe zouden wandelen. Dat is het kasteel geworden. Deze naam is niet geheel correct, beter is het de plaats waar het kasteel heeft gestaan, en in sommige beschrijvingen ook het kasteel park genoemd. Er zijn gerestaureerde toegangspoorten, muren, en nog een paar gebouwen overgebleven. Het kasteel park hebben we in de regen en in de sneeuw gezien. Tijdens deze trip was het poppenmuseum een van de leuke verrassingen. De gids vertelde ontzettend enthousiast over de verschillen tussen de poppen qua dracht. Een museum dat indruk heeft gemaakt met zijn architectuur was het DT Suzuki Museum. Je kunt daar echt tot rust komen.